De Lamborghini Miura is een sportwagen geproduceerd door de Italiaanse autofabrikant Lamborghini tussen 1966 en 1973. De auto was de eerste auto met een tweezitsindeling met middenmotor achterin, hoewel het concept voor het eerst werd gezien in een productieauto voor op de weg met de Matra Djet van René Bonnet, geïntroduceerd in 1964. Dit ontwerp is sindsdien de standaard geworden voor high-performance sportwagens. Toen hij op de markt kwam, was het de snelste productieauto voor op de weg.

De Miura werd oorspronkelijk bedacht door het technische team van Lamborghini, dat de auto in zijn vrije tijd ontwierp tegen de wensen van de oprichter van het bedrijf, Ferruccio Lamborghini, die de voorkeur gaf aan krachtige maar bezadigde grand touring cars boven de van raceauto’s afgeleide machines die werden geproduceerd door de lokale rivaal Ferrari. Toen de het eerste prototype echter aan Ferruccio werd onthuld, gaf hij toestemming om de ontwikkeling ervan voort te zetten.

Het rollende chassis van de Miura werd gepresenteerd op de Autosalon van Turijn in 1965 en het prototype P400 debuteerde op de Autosalon van Genève in 1966. Hij werd geweldig ontvangen door zowel de showbezoekers als de autopers, die allemaal onder de indruk waren van de strakke styling van Marcello Gandini en het revolutionaire ontwerp van de middenmotor van de auto. Lamborghini’s vlaggenschip, de Miura, kreeg periodieke updates en bleef in productie tot 1973. Een jaar later kwam de Countach in de line-up van het bedrijf, te midden van tumultueuze financiële tijden voor het bedrijf.






Dit is een fraaie replica van Kyosho in schaal 1 op 12. Met vele mooie details, te zien omdat alles open kan aan dit schaalmodel. De motor van deze modelauto is schitterende gedetailleerd, maar ook het interieur en aan de voorzijde. Kyosho heeft 50 exemplaren gemaakt van deze historische Lamborghini in de schaal 1 op 12.